הומאוסטזיס ברמה מולקולריתמפת האתרעל האתרעקרונותספריהאאוקריוטיםפרוקריוטים?מוכנים  
*

פרוקריוטים

אנימציה מדעית

הוראות הפעלה ומטלות

צפו בציור החיידק ותארו את מבנהו.
בדקו את עצמכם: האם אתם יודעים  מה תפקודו של כל חלק בתא החיידק המופיע בציור?
אם לא, תוכלו לחזור לספרייה שבאתר ללמוד את הנושא.
כשתלחצו על העיגול הכחול המהבהב, "תיכנסו" לתוך תא החיידק ותוכלו לצפות בסרט הנפשה להמחשת אופרון הלקטוז בחיידקים, המודל הראשון שהסביר בקרה על פעולת גנים.
סיפורנו מתחיל בחיידק במצע המכיל גלוקוז בשפע במצע המזון, ואינו מקבל לקטוז, אחר כך  יש גלוקוז, אך נוסף לקטוז למצע המזון של החיידק, אחרי כן נגמר הגלוקוז ויש רק לקטוז עד שגם הלקטוז אוזל, ואז - שימו לב מה  קורה...
לנוחיותכם חלקנו  את הסרט, באופן מלאכותי, לשלוש מערכות:
  1. חיידק הגדל במצע המכיל גלוקוז בלבד.
  2. חיידק הגדל במצע המכיל גלוקוז ולקטוז.
  3. חיידק הגדל במצע המכיל לקטוז בכמות מוגבלת.

את המשתתפים במערכות השונות ואת תפקודם תוכלו להכיר בהצבת סמן העכבר על האיור בתמונה או במקרא.
לא פשוט לעקוב אחרי תהליכי חיים המתרחשים במהירות מסחררת, לכן הכנו עבורכם לחצן "השהה". בכל שלב תוכלו לעצור את התנועה באמצעות לחיצה על לחצן "השהה", ותוכלו  להפעילה שנית באמצעות לחיצה על לחצן "הפעל". לחצן "עצור" יעביר אתכם לצפייה בשלוש המערכות יחד, ובאפשרות לעבור ממערכה למערכה.
לאחר הצפייה או אחריה ענו על השאלות האלה:

  1. כתבו את התסריט של כל אחת משלוש המערכות, השתמשו לשם כך במושגים הביולוגיים המתאימים.
    לדוגמה: "הגן המווסת Lac I עובר תעתוק ותרגום לחלבון דכאן, החלבון הדכאן..." בדקו שהתסריט שכתבתם מתאים במלואו להנפשה.
  2. אתם העורכים המדעיים של הסרט, כיצד מוצג בו תעתוק הדנ"א? תארו בקצרה את התעתוק כפי שהוא מוצג בסרט,  האם הייתם משנים את הסרט כדי להגביר את הדיוק המדעי? כיצד ?
  3. היכן בתא החיידק המופיע בתחילת האנימציה "מתרחשת העלילה"?
  4. כיצד משפיע נוכחות הסוכר  לקטוז במצע על  ייצור האנזים בטא גלקטוזידאז בציטופלזמת החיידק ?
  5. במערכה שלישית בשלב מסוים הפעילות נעצרת.
    מה משמעות העצירה מבחינת תהליכי חילוף חומרים בחיידק ?
  6. הסבירו מבחינה ביולוגית מדוע תוספת גלוקוז או לקטוז יחדשו את הפעילות בחיידק. 
  7. תהליכים הומאוסטטים מתאפיינים כ:
    מדויקים.
    בלתי אקראיים.
    דינמיים.
    מתקיימים תחת בקרה ויסות ותיאום תמידיים.

    הביאו דוגמאות מהאנימציות להסבר איפיונים אלו.
 
חזרה

מוכנים?
| פרוקריוטים | אאוקריוטים | ספריה | עקרונות | על האתר | מפת האתר | לדף הראשי


כל הזכויות שמורות © 2002, משרד החינוך
האתר נבנה בידי סנונית