הומאוסטזיס ברמה מולקולריתמפת האתרעל האתרעקרונותספריהאאוקריוטיםפרוקריוטים?מוכנים  
*

פרוקריוטים
אנימציה עם חיוך

הוראות הפעלה ומטלות

צפו בציור החיידק ותארו את מבנהו.
בדקו את עצמכם: האם אתם יודעים  מה תפקודו של כל חלק בתא החיידק המופיע בציור?
אם לא, תוכלו לחזור לספריה שבאתר ללמוד את הנושא.
כשתלחצו על העיגול הכחול המהבהב, "תיכנסו" לתוך תא החיידק ותוכלו לצפות בסרט הנפשה להמחשת אופרון הלקטוז בחיידקים, המודל הראשון שהסביר בקרה על פעולת גנים.
סיפורנו מתחיל בחיידק המקבל גלוקוז בשפע במצע המזון, ואינו מקבל לקטוז, אחר כך  יש גלוקוז, אך מוסף
לקטוז למצע המזון של החיידק, אחרי כן נגמר הגלוקוז ויש רק לקטוז עד שגם הלקטוז אוזל, ואז - שימו לב מה  קורה...
לנוחיותכם חילקנו  את הסרט, באופן מלאכותי, לשלוש מערכות:

  1. חיידק הגדל במצע המכיל גלוקוז בלבד.
  2. חיידק הגדל במצע המכיל גלוקוז ולקטוז.
  3. חיידק הגדל במצע המכיל לקטוז בלבד.

את המשתתפים במערכות השונות ואת תפקודם תוכלו להכיר בהצבת סמן העכבר על האיור בתמונה או במקרא.
שימו לב, כל קשר בין הדמויות המצוירות בסרט למציאות הביולוגיה המולקולרית מקרי בהחלט!  מטרתו להמחיש, ללמד ואולי גם לגרום לכם לחייך.

לא פשוט לעקוב אחרי תהליכי חיים המתרחשים במהירות מסחררת, לכן הכנו עבורכם לחצן "השהה". בכל שלב תוכלו לעצור את התנועה באמצעות לחיצה על לחצן "השהה", ותוכלו  להפעילה שנית באמצעות לחיצה על לחצן "הפעל". לחצן "עצור" יעביר אתכם לצפייה בשלוש המערכות יחד, ובאפשרות לעבור ממערכה למערכה.
לאחר הצפייה או אחריה ענו על השאלות האלה:

  1. כתבו את התסריט של כל אחת משלוש המערכות, השתמשו לשם כך במושגים הביולוגיים המתאימים.
    לדוגמה: "הגן המווסת Lac I עובר תעתוק ותרגום לחלבון דכאן, החלבון הדכאן..." בדקו אם התסריט שכתבתם מתאים במלואו להנפשה.
  2. אתם העורכים המדעיים של הסרט, תעתוק הדנ"א בסרט מוצג בשתי דרכים, תארו בקצרה את שתי דרכי הצגת התעתוק כפי שהוא מוצג בסרט, איזו דרך מהשתיים מדויקת יותר מבחינה מדעית? הסבירו.
  3. היכן בתא החיידק המופיע בתחילת האנימציה "מתרחשת העלילה"?
  4. מי משחק בתפקיד הלקטוז בסרט? מה תפקיד הלקטוז באופרון הלקטוז?
  5. האם הדרך והמקום שבהם מבצע הלקטוז את תפקידו נכונים לפי מה שלמדתם ברקע בתאורטי? הסבירו איך לשנות את הסרט כדי שיהיה מדויק יותר מדעית.
  6. חוו  דעתכם: 
    א. מה היתרונות ומה החסרונות של לימוד באמצעות אנימציה מדעית ?
    ב. האם  לאנימציה עם חיוך יש יתרונות או חסרונות אחרים מאלו של האנימציה המדעית?
  7. תהליכים הומאוסטטים מתאפיינים כ:
    • יחודיים.
    • שומרים על סביבה פנימית יציבה.
    • דינמיים.
    • מתקיימים תחת בקרה.

    הביאו דוגמאות מהאנימציות להסבר איפיונים אלו


 
חזרה

מוכנים? | פרוקריוטים | אאוקריוטים | ספריה | עקרונות | על האתר | מפת האתר | לדף הראשי


כל הזכויות שמורות © 2002, משרד החינוך
האתר נבנה בידי סנונית