הומאוסטזיס ברמה מולקולריתמפת האתרעל האתרעקרונותספריהאאוקריוטיםפרוקריוטים?מוכנים  
*

פרוקריוטים

אנימציה מדעית

הוראות הפעלה ומטלות

גולשים יקרים ! אתם צופים בחתך מוגדל של תא אדם. אורכו האמיתי של התא הוא כ- 10 מיקרון בלבד !
עלילת הסרט מתנהלת מחוץ לתא (בסביבה הבין תאית) , בקרום התא, בציטופלסמה שבתוך תא, ועל גבי הדנ"א שבגרעין .
סרט האנימציה שלפניכם ממחיש את מסלול NF-kB אחד מן המסלולים הרבים המתרחשים בתאים אאוקריוטים. בעקבות קליטת אותות, זהו עניין של יום ביומו.
סיפורנו מתחיל ב"תא להדגמה" הנמצא אי שם בגוף האדם .
תוכלו להכיר את המשתתפים השונים במערכות השונות ואת תפקודם אם תעבירו את העכבר על האיור בתמונה. אז יופיע בפינה השמאלית התחתונה תיאור קצר של המשתתף שעליו תצביעו. בצד שמאל של המסך תקבלו גם תיאור מילולי של המתרחש בכל מערכה.

ניתן לצפות ב"אירוע" כולו יחד על ידי לחיצה על כפתור "הרצת סרט". אולם אין זה פשוט לעקוב אחרי תהליכי חיים המתרחשים במהירות מסחררת. לכן, לנוחיותכם חילקנו את הסרט באופן מלאכותי, ל- 11 מערכות. לחיצה על המספרים בתחתית הציור ועל כפתור ההפעלה תאפשר לכם להפעיל כל מערכה בנפרד.
לחצו על כפתור 1 ועל כפתור הפעלה ותארו את ההתרחשות. שימו לב: חלק מהאברונים והמולקולות שאינם משתתפים כרגע, מוצגים כצללית.
בדקו את עצמכם: האם אתם מכירים את חלקי התא ואת המולקולות השונות המופיעים בציור ?
אם תרצו לחזור על מבנה התא , תוכלו לעבור לספרייה שבאתר :
http://www.hs.ph.biu.ac.il/library/mtblsm.shtml
אם תרצו להרחיב את ידיעותיכם על החלבונים השונים המשתתפים בעלילה תוכלו לעבור למדור תעודות זיהוי העוסק בהם: http://www.hs.ph.biu.ac.il/eukaryotes/tz.shtml
תוכלו לעבור למדור תעודות זיהוי גם בהמשך, בכל עת שתרצו.

פציעה או חדירה של גורם זר מביאה לידי תגובת דלקת ולהפרשת ציטוקנים( מסוג TNFα ו-IL-1 ) מן התאים. ציטוקינים אלו מגיעים לסביבה הבין- תאית:
לחצו על תמונה 2 והפעילו אותה בעזרת כפתור הפעלה, מה קורה ?
תוכלו לעבור כך עד לתמונה 8. כאן יוצגו לכם שלוש אפשרויות אפשריות לבחירה בהתאם למצב התא:
8א , 8ב' , 8ג'
תוך כדי צפייה או לאחריה ענו על השאלות הבאות :
  1. צפו במערכות השונות וכתבו לפי סדר השתלשלות העניינים תסריט לכל אחת מ- 8 המערכות הראשונות. לדוגמה: "ציטוקינים מסוג TNFα ו-IL-1. נקשרים לקולטנים ייחודיים על קרום התא. קישור אות לקולטן מבוסס כנראה על התאמה מרחבית. כתוצאה מהקישור לקולטן מופעל מסלול תוך-תאי... " השתמשו במושגים הביולוגיים המתאימים. אל תעתיקו מהכיתוב, אך כשתסיימו כל מערכה תוכלו להשוות לתסריט שאנחנו כתבנו. בחרו סוף כרצונכם: 8 א , 8 ב' , 8ג' ,
    צפו בו ותארו אותו, כדאי לעבור לשאלת החשיבה בהמשך.
  2. אתם העורכים המדעיים של הסרט. לפניכם רשימת תהליכים: תארו בקצרה כיצד הם מוצגים בסרט. האם הייתם משנים את הסרט כדי להגביר את הדיוק המדעי ? כיצד ?
    • התקשרות אות לקולטן.
    • שרשרת תגובות המתחילה בהתקשרות אות לקולטן עד לזרחון האנזים קינאז.
    • סימון חלבון המיועד לפירוק ע"י הפרוטאוזום בעזרת מולקולות יוביקטין.
    • תעתוק רנ"א שליח, מהדנ"א
  3. השוו בין תמונה 1 לבין תמונה 7 . בשתיהן נראות מולקולות עוברות את קרום הגרעין ונכנסות לגרעין. מה ההבדל המשמעותי בין שתי התמונות ?
  4. כיצד משפיע נוכחות TNFα ו-IL-1 מחוץ לתא , על מה שמתרחש בגרעין התא ? תארו את העיקרון והסבירו.
  5. בתמונה 8 א מוצג חלק מאפקט הגברה (מולקולה אחת גורמת למולקולות רבות לפעול או להשפיע) המתקיים במסלול הבקרה. מולקולה אחת של TNFα גורמת להפעלת תאים רבים באותו מסלול. הסבירו מה היתרון והדגימו באמצעות תמונות: 4, 8א.
 
חזרה

מוכנים?
| פרוקריוטים | אאוקריוטים | ספריה | עקרונות | על האתר | מפת האתר | לדף הראשי


כל הזכויות שמורות © 2002, משרד החינוך
האתר נבנה בידי סנונית