הומאוסטזיס ברמה מולקולריתמפת האתרעל האתרעקרונותספריהאאוקריוטיםפרוקריוטים?מוכנים  
*

על האתר

חדר מורים - הפינה למורי הביולוגיה

ברוכים הבאים לפינה שהיא רק שלנו - מורי הביולוגיה

מבוא (במקום סיפור)

בוקר טוב! אנחנו, המורים, נכנסים לכיתה. התלמידים יושבים. שקט.
אם נחשוב לרגע איך לתאר רגע קסום זה של דממה מוחלטת באמצעות גרף, נצייר מן הסתם קו ישר ----------

אבל אין זה רק שקט רגעי ואין זה שקט אמיתי. אם נעמיק את מבטנו בתלמיד או בתלמידה אחת בלבד (ואין זה חשוב במי נבחר), נהיה עדים לפעילות בלתי פוסקת :הלב עובד, חלל בית החזה מתרחב ומתכווץ, מערכת העיכול טורחת על ארוחת הבוקר, והמוח חושב - לאו דווקא על השיעור העומד להתחיל.
אם נמשיך ונעמיק את מבטנו אל תוך אחד ממיליארדי התאים (ואין זה חשוב איזה מהם נבחר), נראה גם כאן פעילות בלתי פוסקת. חומרים מסוגים שונים חודרים אל התאים, מתקשרים לחומרים אחרים, משתתפים בתהליכי הפקת אנרגיה ובנייה או בהחלטות גורליות, כמו ביטוי או דיכוי המידע הגנטי, עידוד חלוקת התא או הפסקתה ועוד ועוד...

פעילות בלתי פוסקת זו מתרחשת בכל רגע ורגע והיא למעשה המשמעות האמיתית של המושג "חיים".
השמירה על סביבה פנימית יציבה בתנאי סביבה חיצונית משתנה אינה מלאכה קלה, אך שמירה בלתי פוסקת זו מאפשרת את החיים כפי שאנחנו מכירים אותם והיא מוגדרת כהומאוסטזיס. ברמה מולקולרית קיימים מנגנונים שונים המאפשרים את קיום ההומאוסטזיס כשיווי משקל דינמי ותמידי.
אנו נתמקד בתהליכי בקרת ביטוי גנים בתאים פרוקריוטים ואאוקריוטים.
חשבנו שברמה המולקולרית השאלה המרכזית הנשאלת היא: "ביטוי או דיכוי (גנים) - זו השאלה". התשובה על שאלה זו משתנה כל הזמן והיא תלויה בגורמים רבים ושונים.

באתר האינטרנט שלנו יוכל הלומד ללמוד את נושא "ההומאוסטזיס ברמה המולקולרית" בדרכים שונות ומגוונות. דרכים אלו מאפשרות לכל תלמיד ללמוד בסגנון הלמידה המתאים לו והעדיף בעיניו.

דרכי העבודה המומלצות באתר

דרכי העבודה המומלצות על ידינו מסודרות לפי המדורים השונים. לחיצה על שם המדור תעביר אתכם אל הקטע העוסק במדור.

הוראת הומאוסטזיס

הוראת הומאוסטזיס:
הגדרתו והוראתו של ההומאוסטזיס הן חמקמקות. לכן חשבנו שיש להרבות ככל האפשר בדוגמאות "מהחיים" על הומאוסטזיס בכל הרמות.
  • בתרגיל המיועד להוראה בכיתה נציג דוגמאות אחדות לתופעות הומאוסטטיות ברמות הארגון השונות.
    הומאוסטזיס הוא שילוב של תהליכים ומערכות רבות ברמת מורכבות גבוהה, ולכן נדרש ידע מוקדם בנושאים שונים: מבנה התא, חילוף החומרים בתא ומערכות שונות בגוף האדם.

  • קשה לעקוב אחרי תהליכי חיים המתרחשים במהירות מסחררת, לכן כל האנימציות שבאתר מלוות בכפתורי הפעלה המאפשרים הפעלה, השהיה וחזרה לנקודת ההתחלה. כדי להבין את התהליך יש לעצור את האנימציה, אבל למעשה אם נעצור את התהליכים האמיתיים, ייעצרו החיים וממילא לא התקיים הומאוסטזיס; לכן יש ללמד תוך כדי תיאור התהליך בתנועה מתמדת; עצירה מלאכותית תיעשה לצורך הבנה.

כולנו מכירים את החשש המלווה אותנו טרם כניסה עם התלמידים לעבודה במחשב. בדרך כלל התלמידים מיטיבים לשלוט במחשב יחסית לנו, ועד שנבין מה קורה על גבי הצג הם כבר יהיו באתרים אחרים!
ואם "ייתקע" המחשב - מה נעשה?
איפה הטכנאי?
עוד רגע הצלצול, אז למה מלכתחילה לעבוד עם התלמידים במחשב ?
למה להיכנס לאתר הומאוסטזיס ברמה מולקולרית עם התלמידים?
והחשוב מכול - מה מציע לנו האתר?

לדעתנו, תפקידו המרכזי והחשוב של המורה בהוראה נתמכת מחשב הוא ליזום "תחנות בקרה" באמצעות שאלות או פעילות נוספת, ולבדוק עם התלמידים האם הדברים ברורים ומובנים. "תחנות בקרה" אלו עוזרות לעצור את המרוץ של התלמידים על פני החומר ומיועדות להביא לידי הטמעת החומר הנלמד. לכן רצוי שהמורה יבקש מהתלמידים לענות בכתב על השאלות, וכך יוכל כל תלמיד לברר ולחשוב עם עצמו כיצד הוא מתמודד עם החומר הנלמד. התלמיד יכול להקליד את תשובתו, להדפיס אותה להגישה לבדיקת המורה. בחלק מהשאלות הוא יכול לבדוק בעצמו את תשובותיו באמצעות התשובון שבאתר.
תכנון השאלות מביא בחשבון כמה גורמים:
  • חשיבה מאתגרת;
  • מטלות מקוריות ואטרקטיביות;
  • המחשת יישומים של עקרונות ההומאוסטזיס (שמירה על שיווי משקל, לולאה - הפעלת משוב);
  • הפנמה ושינון של עקרון בקרת ביטוי גנים.

כדאי לשוטט באתר ,מומלץ להציץ במפת האתר.
המפנה אתכם לכל התכנים הקיימים באתר ולהתרשם מהפעילויות השונות המוצעות בו.
כאן נציג את הקו המנחה שלנו ששימש לנו בסיס בתכנון האתר ובפריסת הפעילויות השונות שאנו מציעים. למעשה, האתר מאפשר לכל מורה להפנות את התלמידים (וכל גולש) לבחור בפעילויות המעניינות אותם, לחלקן או לכולן, לשלב את הנושא בתוך מערך ההוראה הרגיל, או ליצור רצף לפי הבנתו ורצונו.
כדי לפתח למידה עצמאית, רצוי לאפשר לכל תלמיד ללמוד בדרך המתאימה לו ביותר. כדאי לאפשר לתלמידים לבחור את דרך הלמידה העדיפה בעיניהם. הכניסה לכל החלקים חופשית ואין הכתבה של רצף עבודה.
באמצעות האתר יוכלו התלמידים ללמוד באופן עצמאי בבית או בכיתה, בהנחיית המורה.
חקירת הנושא שבו עוסק האתר, הומאוסטזיס ברמה מולקולרית, מושגת באמצעות דוגמאות למנגנוני בקרת ביטוי גנים ביצורים פרוקריוטיים ואאוקריוטיים.

המשך

 
חזרה

מוכנים? | פרוקריוטים | אאוקריוטים | ספריה | עקרונות | על האתר | מפת האתר | לדף הראשי


כל הזכויות שמורות © 2002, משרד החינוך
האתר נבנה בידי סנונית